با چند مثال به بررسی بیشتر می پردازیم :
  - الطالبتان تذهبان الی المکتبه لمطالعه دروس المدرسه  .
با توجه به معنا می فهمیم که این فعل برای مثنای مونث غایب است  (( .دو دانش آموز برای مطالعه درس های  مدرسه به کتابخانه رفتند  ))
  - تجلس علی الکرسی و تاکل طعامها  .
 از سیاق جمله و ضمیر ((ها ))درطعام میفهمیم که این فعل برای مفرد مونث غایب است  .
 
فعل امر و نهی  :امر و نهی در افعال برای همه صیغه هاست اما ما در این مطلب فقط به امر و نهی در مخاطب  می پردازیم  .
 برای ساخت فعل امر و نهی باید فعل مضارع را در نظر بگیریم  .
 ُ   :مثال برای ساخت فعل امر   ← تکتب ُ← تکتب ُ ا کتب
اینُعملُدرُفعلُهاییُکهُدارایُضمیرُدرُآخرشانُهستندُباُ ُ.برایُساختُفعلُامرُبایدُآخرُفعلُراُساکنُکردُ ُ. حذفُنونُانجامُمیُشودُبهُجزُصیغهُجمعُمونثُغایبُوُمخاطبُکهُهیچُتغییریُدرُآنهاُصورتُنمیُگیردُ
َُ ←َُ تذهبن َُ ← تذهبن ذهبن ِ ا
حرکتُالفُبهُحرکتُحرفُدومُریشهُدرُفعلُمضارعُبستگیُداردُکهُاگرُفتحهُوُمکسورُباشدُ،ُکسرهُوُ ُُ.باشدُ،ُمضمومُاستُُ اگرُضمه
میُآیدُُ))لاُُ((درفعلُنهیُهمُتغییراتُآخرُفعلُمشابهُفعلُامرُاستُوُابتدایُآنُتغییریُنمیُکندُوُبرُسرُآنُُ ُ:مثالُ ُُُُُُُُُُ تکتبوا ُلاُُُُُُُُُ تسأل ُ لا
 
 


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها